برگزاری نشست تخصصی « تجربه گردشگری در سازه های آبی کهن و معاصر ایران»

 | تاریخ ارسال: 1402/12/27 | 
مرکز مطالعات بین‌المللی (CIS) با همکاری کرسی یونسکو در بازیافت آب، اقدام به برگزاری نشست تخصصی با عنوان « تجربه گردشگری در سازه‌های آبی کهن و معاصر ایران» در تاریخ ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۴:۰۰ لغایت ۱۶:۰۰ نمود.
 این رویداد با حمایت انجمن هیدرولیک ایران و به دبیری سرکار خانم دکتر فخاری، عضو هیئت علمی گروه گردشگری دانشگاه خوارزمی به صورت حضوری و برخط برگزار گردید.
در ابتدای این جلسه، آقای دکتر محمدرضا مجیدی، دانشیار و عضو هیئت علمی گروه مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران به نمایندگی از باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار و انجمن ایرانی همکاری با یونسکو، به سخنرانی تحت عنوان «اهمیت، قوانین و آیین‌نامه‌ها و حکمرانی آب» پرداختند. ایشان ضمن اشاره به نام­گذاری روز جهانی آب از سال ۱۹۹۲ و مرور شعار سالیانه، بیان داشتند که روز جهانی آب سال ۲۰۲۳ با شعار "شتاب در تغییر برای حل بحران آب" حاوی پیام بسیار مهمی است. در حقیقت"شتاب" گویای ضرورت سرعت بخشیدن به حل بحران آب است. در ادامه، دکتر مجیدی گردشگری میراث پایه را پایدار، مسئولانه، مردم پایه و دوستدار محیط زیست و فرصتی برای توسعه جوامع دانستند. وی توجه به میراث فرهنگی زیر آب و کسب تخصص‌های مرتبط با آن را ضروری دانستند.
پس از سخنرانی دکتر مجیدی، آقای مهندس احسان ایروانی، کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری، به سخنرانی تحت عنوان «مدیریت آب در سازه‌های تاریخی استان خوزستان» پرداختند. ایشان بیان کردند بیش از ۵۸۳ سازه آبی تاریخی در قالب طرح شناخت نویافته‌های تاریخی و سازه‌های آبی استان شناسایی شده است، این مهم در نتیجه پیمایش حدود ۳ هزار کیلومتر مسیر ماشین‌رو و ۳۰۰ کیلومتر پیاده‌روی رخ داده است. این اقدام منحصربه‌فرد، بستر مناسبی را برای ثبت ملی و جهانی این گنجینه آبی فراهم نموده و همزمان فرش قرمزی را برای توسعه طرح گردشگری مسیر محور پهن نموده است. ایشان طرح‌های متمرکز و یکپارچه را برای گردشگری مناسب ندانسته و بیان نمودند: باید چیستی این مناطق را بشناسیم و براساس ویژگی این مناطق، برنامه منحصربه فرد برای آن‌ها داشته باشیم.
سپس، آقای دکتر مجتبی شفیعی، کارشناس سیاست‌گذاری حوزه آب، به ارایه سخنرانی به صورت برخط تحت عنوان «توسعه پایدار از کلیشه تا عمل» پرداختند. ایشان بیان نمودند آب محور توسعه است و اگر نباشد پس توسعه‌ای هم در کار نیست؛ بنابراین امر توسعه را بدون توسعه بهره برداری از منابع آب تقریبا ناممکن می‌دانیم؛ امروز در سراسر جهان مشاهده می‌شود که رودخانه‌ها، آبخوان‌ها، جنگل‌ها، کوه‌ها و دشت‌ها در اثر این توسعه ناپایدار به شدت آسیب پذیر شده‌اند. منابع آب نیازمند مدیریت یکپارچه است. اجداد ما در هزاران سال پیش تکنولوژی قنات را پایه گذاشتند که بازتابی از توسعه پایدار و قدیمی‌ترین راه‌حل طبیعت محور است. برای مدیریت پایدار نیازمند کمی‌سازی، اندازه‌گیری و ارزیابی دائم منابع آب می‌باشیم.
در ادامه دکتر محمد‌امین ایزدجو، کارشناس گردشگری آب، به ارایه سخنرانی تحت عنوان «مدل کسب و کار اقامت‌های گردشگری» پرداختند.  ایشان اظهار نمودند: با توجه به توسعه روزافزون اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور و همچنین نقش آن‌ها در توسعه گردشگری پایدار، به نظر می‌رسد هنوز مدل کسب و کار جامع و پایداری برای این نهاد اقتصادی-اجتماعی معرفی نشده است.
وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های عظیم مغفول مانده سدها، منابع و تأسیسات آبی در حوزه گردشگری آبی، توسعه و ترویج صنعت گردشگری کشور را در بر خواهد داشت و این امر می تواند آحاد مردم جامعه را از مواهب آن بهره مند سازد که همانا افزایش اشتغال، رونق اقتصادی، امنیت و رفاه اجتماعی است. بر این اساس، در بخش حاکمیتی تلاش بر اینست که سرمایه گذاری با هدف توسعه و ترویج گردشگری پیرامون منابع و تأسیسات آبی تسهیل گردد.
در ادامه این جلسه، شرکت­کنندگان اقدام به طرح سوالات خویش نمودند و سخنرانان به این سوالات پاسخ دادند. گفتگوهای انجام شده در طول این نشست، بیانگر عزم و تعهد جدی CIS و دانشگاه خوارزمی به تقویت آگاهی بخشی علمی در زمینه موضوعات مبتلابه کشور می‌­باشد. این مرکز امیدوار است این نشست تخصصی یک گام مهم در راستای توسعه گردشگری میراث پایه ‌باشد.

 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 385 بار   |   دفعات چاپ: 26 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر