نشست خبری به مناسبت برگزاری سومین نشست کارگروه علمی مشترک ایران و اتریش نشست خبری به مناسبت برگزاری سومین نشست کارگروه علمی مشترک ایران و اتریش

 | تاریخ ارسال: 1400/3/5 | 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه روز سه شنبه ۴ خرداد ماه ۱۴۰۰ نشست خبری به مناسبت برگزاری سومین نشست کارگروه علمی مشترک ایران و اتریش با حضور اصحاب رسانه در دانشگاه خوارزمی برگزار شد.
در این نشست آقایان: دکتر حبیبی ریاست دانشگاه، دکتر علیزاده معاون همکاری های علمی و سازمان تخصصی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری و دکتر احمد گلی مدیر دفتر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه حضور داشتند.
در ابتدا دکتر حبیبی عنوان کردند:  کارگروه علمی مشترک ایران و اتریش ماحصل مجموعه تدابیری است که وزارت علوم برنامه‌ریزی کرده است و دانشگاه خوارزمی در این مجموعه فعالیت‌ها نقطه کانون همکاری‌های کلی با دانشگاه‌های اتریش تعیین شده است.
ایشان با اشاره به دو نشست برگزار شده کارگروه‌ها در دی ماه سال ۹۵ و بهمن ماه سال ۹۶ گفتند: از ۸۱ پروژه تعیین شده ۷۸ پروژه مورد توافق کارگروه ایران و اتریش قرار گرفت و از میان آن‌ها ۱۷ پروژه برای کارمیدانی انتخاب شد. برای پیشرفت هر پروژه یک شریک ایرانی و یک شریک اتریشی کار را بر عهده دارند.رییس دانشگاه خوارزمی ظرفیت مالی پروژه‌ها را ۴۰۰ هزار یورو دانست که نیمی از آن سهم پشتیبانی کشور اتریش و نیم دیگر آن سهم پشتیبانی کشور ایران است.
دکتر حبیبی اظهار داشتند: در دی ماه ۹۹ تعداد ۷ پروژه به نتیجه رسید و زمان اتمام ۹ پروژه دیگر به تناسب نیاز دوران کرونا تمدید شده است.
رئیس دانشگاه گفتند: در سومین نشست کارگروه علمی مشترک ایران و اتریش، نشست روسای دانشگاه‌ها را بعنوان رویداد مهم همکاری بین دو کشور با رویکرد همکاری سال‌های آینده و تجاری‌سازی پروژه‌های انجام گرفته به بحث و بررسی خواهیم گذاشت و طبق توافق طرفین کار‌ها را پیش می‌بریم.
در ادامه دکتر عبدالحمید علیزاده ، بین المللی سازی آموزش عالی را اهداف کلان وزارت علوم دانست و گفتند: ما برای تحقق این اهداف دو رویکرد اساسی بین المللی سازی در خانه و بین المللی سازی در خارج را دنبال می کنیم. در واقع مرکز همکاری های بین المللی وزارت علوم، محورهای همکاری های دوجانبه بین دانشگاههای ایران و دانشگاههای خارج از کشور، گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی و عضویت موثر در سازمانهای تخصصی بین المللی را پیگیری می کند.
ایشان با بیان اینکه هدف اصلی مرکز همکاری های علمی وزارت علوم تقویت عرصه دیپلماسی علمی کشور است، ادامه داد: در این مسیر برای استفاده از پتانسیل دانشگاه ها، موضوع ماموریت سپاری به دانشگاه ها برای فعالیت های دو یا چندجانبه با کشورهای خارجی در دستور کار مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم قرار گرفت و بر همین اساس اخیرا آئین نامه کارگروه ملی همکاری های علمی بین المللی در قالب ماموریت سپاری به دانشگاه ها ابلاغ شد.
معاون همکاری های علمی و سازمان تخصصی وزارت علوم عنوان کردند: یکی از ماموریت هایی که به دانشگاه ها واگذار شده در حوزه ارتباط با دانشگاه های اتریش است.
 ایشان افزودند: خوشبختانه علی رغم تحریم های سنگینی که کشور ما با آن مواجه بوه است اما درهای حوزه فعالیت های بین المللی ما به روی همه کشورها باز بوده است. همچنان که دانشگاه خوارزمی ماموریت ارتباط با دانشگاه های اتریش را عهده دار شده و فعالیت های بین المللی در حوزه های علمی و دانشگاهی با راهبری این دانشگاه پیگیری می شود.
دکتر علیزاده از تدوین سند برنامه مشترک همکاری های بین المللی دو کشور ایران و اتریش خبر داد و اظهار کرد: این سند در ۶ محور بین دو کشور از سال ۲۰۱۷ تدوین شده و اهداف کلان آن مشخص شده است. ضمن اینکه عمده ترین مفاد این سند اعمال سیاست هایی تشویقی برای پژوهشگران دانشگاهی است.
ایشان با بیان اینکه ۷۰ درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی تجربه همکاری های بین المللی را دارند، افزود: ۳۰ درصد اعضای هیات علمی ما این تجربه را دارند.
دکتر علیزداه گفتند: همانطور که عنوان شد دانشگاه خوارزمی، کارگروه ملی همکاری با اتریش است و از جمله نکات ارزشمند فعالیت های بین المللی وزارت علوم این است که علیرغم تحریم ها در همه حوزه ها، خوشبختانه فعالیت های علمی  بین المللی با پیگیری کارگروههای علمی برقرار بوده و همواره دست همکاری های علمی محققین ایرانی با سایر پژوهشگران خارجی باز بوده مگر آنکه آنها خودشان علاقه مند نبودند با پژوهشگران ما همکاری کنند.
در پایان آقای دکتر احمد گلی نیز توضیحاتی در خصوص طسومین نشست کارگروه علمی مشترک ایران و اتریش که قرار است روز چهارشنبه ۵ خردادماه در وزارت علوم برگزار می شود ارائه دادند.

 
 
 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 2382 بار   |   دفعات چاپ: 220 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر