برگزاری مراسم تشییع دکتر غلامعلی فلاح برگزاری مراسم تشییع دکتر غلامعلی فلاح

 | تاریخ ارسال: 1399/6/13 | 
به گزارش روابط عمومی دکتر غلامعلی فلاح ‌قهرودی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی بود. او  لیسانس خود را در سال ۱۳۵۶ از دانشگاه اراک، فوق لیسانس را در سال ۱۳۶۲ از دانشگاه تربیت معلم و دکتری را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه تهران گرفت. معاونت اداری مالی ،معاونت دانشجویی، معاونت عمرانی، ریاست دانشکده ادبیات، مسئولیت و عضویت در کمیته گزینش استاد دانشگاه و ... بخشی از مسئولیت‌های درون دانشگاهی او بودند. این استاد فقید، از پایه گذاران جهاد دانشگاهی و مؤسس مرکز پژوهشی زبان و ادبیات فارسی بهار دانشگاه بود.
دکتر فلاح به عنوان استاد ادبیات، مقالات زیادی نوشته است و تحقیقات بسیاری انجام داده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به  «تحلیل ساختاری داستان‌های کوتاه دفاع مقدس مرکز تحقیقات صدا و سیما»، «فرهنگ دیوان شعری دوره اول تا قرن پنجم رودکی و هم‌عصران»، «محمد(ص) در اشعار شاعران فارسی زبان از رودکی تا کنون»، «گفتگو در شاهنامه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی»، «بازتاب حضور سیاسی بیگانگان در دیوان ملک الشعرای بهار در دانشکده ادبیات»، «تصویر دل در مخزن الاسرار نظامی در دانشکده ادبیات» و «برگزیده متون کهن حماسی در دانشکده ادبیات»، فرهنگ لغات و ترکیبات شعر عصر سامانی (رودکی و شاعران هم­‌عصر و بی­‌دیوان)،پروین اختر آزادگی،ادب­نامه و رستم و سهراب اشاره کرد.
دکتر غلامعـلی فلاح قهـرودی روز سه شنبه (یازدهم شهریور۹۹) بعد از دوره‌ای بیماری دنیای فانی را ترک گفت.به همین مناسبت روز چهارشنبه ۱۲ شهریور مراسم تشییع پیکر استاد فرهیخته دکتر غلامعلی فلاح با حضور ریاست محترم دانشگاه، معاونان، مدیران، اعضای هیات علمی ، دانشجویان ،کارکنان و خانواده معزا ایشان در حیاط دانشگاه خوارزمی (تهران) با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.
 در ابتدای مراسم خانم دکتر حکیمه دبیران استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی در وصف آقای دکتر فلاح گفتند: انسانی شریف در روز شهادت امام سجاد(ع) از میان ما پرکشیدند و در جوار رحمت الهی آرام گرفتند. و ما چاره ای جز صبر و توکل بر خداوند نداریم. همه کسانی که این خبر را شنیدند می‌دانند که دکتر فلاح تمام عمر خود را برای خدمت به مردم ،دانشجویان ،اصلاح امور و اعتلای نام دانشگاه صرف کردند.
 ایشان چند بیت شعر در سوگ از دست دادن دکتر فلاح قرائت کردند:
در این زمانه که به دستانت احتیاج بود شدید      چه شد که دست اجل حاصل تو را برچید
فراگرفت غم این و آن شب و روزت          ز رفتن تو چه داغی به جان ما  رسید
تمام عمر تو در کار دین و دانش و رفت        توان به دیده دلها خلوص خدمت دید
تفألی زدم از حافظ اینچنین فرمود      که نیست بادیه ی عشق را کرانه پدید
بدان که یاد تو از جمع دوستان نرود      اگر چه جسم تو از جمع ما جدا گردید
 
سری که ماه محرم به زانوی غم برد      فزود بر غم دیرین چو این خبر بشنید
تو از خدای طلب، صبر همسر و فرزند         به خانواده عنایت کند شکیب و امید
دعا کنیم همه بهر رحمت فلاح        بدان امید که یابد مقام پاک شهید
در ادامه مراسم آقای دکتر مسعود گلچین عضو هیئت علمی دانشگاه با عرض تسلیت درگذشت جانسوز استاد فرهیخته دکتر فلاح گفتند: ما در شرایط روحی سختی به سر می بریم و  امروز انسانی را که بخشی از تاریخ و هویت دانشگاه خوارزمی است بدرقه می کنیم.
بگذار تا بگیرم چون ابر در بهاران      کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران
هر کو شراب فرقت روزی کشیده باشد    داند که سخت باشد قطع امیدواران
دکتر گلچین گفتند: هیچ کدام از ما انسان کاملی نیستیم، ما  با  داشتن وحدت کلمه ، مدارا کردن ، درک صحیح و دیدن نقاط مثبت یکدیگر می توانیم به جایگاه والای انسانی دست یابیم.
ایشان در پایان ضمن ارزوی صبر و سلامتی برای خانواده دکتر فلاح پیشنهاد دادند به حرمت خدماتی که دکترفلاح در دانشگاه خوارزمی ارائه دادند  و زحماتی که کشیدند مکان یا محلی در دانشگاه به نام ایشان نامگذاری شود.
سپس آقای دکتر حبیب اله عباسی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی با عرض تسلیت درگذشت دکتر فلاح گفتند: باورمان نمی شود که دوست صمیمی مان از میان ما پر کشید.
ایشان در وصف دکتر فلاح عنوان کردند: دوستان من، آن تناور درخت این خانه شکست و خانه تربیت معلم بی درخت شد .
دکتر عباسی درادامه افزودند: مرحوم دکتر فلاح اوصاف شگفت انگیزی داشتند در درجه اول یک ایرانی مسلمان بودند همیشه شاهنامه می خواندند، رستم دانشگاه خوارزمی بودند. دکتر فلاح یک تنه و بدون هیچگونه توقع و چشم داشتی برای دانشگاه زحمت کشید. درون ایشان پر از نکته های ظریف بود.
دکتر عباسی در ادامه صفت های دکتر فلاح گفتند: ایشان بسیار راز دار بودند و سینه اش محرم اسرار دانشجویان و کارکنان و... بود.
دکتر عباسی ادامه داد: ما خدا را نمی بینیم ولی اوصافش را دربندگان خدا مشاهده می کنیم. دکتر فلاح ستار العیوب بود، ایشان بسیار حلیم بودند و هیچگاه بدنبال تلافی کردن نبودند . ویژگی های منحصر به فردی داشتند، دکتر فلاح بدور از هرگونه ریا و ریاکاری خدمت کردند و کینه کسی را به دل نمی گرفت .
دکتر عباسی در پایان خطابه خداحافظی دکتر فلاح را قرائت کردند:
چون بمیرم ـ ای نمی دانم که؟ باران کن مرا                                 در مسیر خویشتن از رهسپاران کن مرا
خاک و باد و آتش و آبی کزان بسرشتی ام                                           وامگیر از من، روان در روزگاران کن مرا
آب را، گیرم به قدر قطره ای، در نیمروز                                           بر گیاهی، در کویری، بار و باران کن مرا
مشت خاکم را به پابوس شقایق ها ببر                                           وین چنین چشم وچراغ نو بهاران کن مرا
باد را همرزم طوفان کن که بیخ ظلم را                                       بر کند از خاک و باز از بی قراران کن مرا
زآتشم شور و شراری در دل عشاق نه                                           زین قبل دلگرمی انبوه یاران کن مرا
خوش ندارم، زیر سنگی، جاودان خفتن خموش                            هر چه خواهی کن ولی از رهسپاران کن مرا
 
در ادامه مراسم آقای دکتر علی اسلامی  پناه معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضایعه درگذشت استاد گرانقدر  دکتر غلامعلی فلاح را تسلیت گفتند و یاد و نام ایشان را گرامی داشتند.
دکتر اسلامی پناه با اشاره به اینکه دکتر فلاح،  بخشی از تاریخ دانشگاه خوارزمی است عنوان کردند: من به همه استادان، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و بزرگانی که از دانشگاه خوارزمی فارغ التحصیل شده و اثر گذار بوده اند از جمله آقای دکتر فلاح افتخار می کنم. دانشگاه خوارزمی حیات خود را مرهون وجود چنین افرادی است.
ایشان در ادامه گفتند: دکتر فلاح یکی از افرادی بود که در مقام تدریس، مدیریت، اجرا و ...باعث غرور و افتخار دانشگاه خوارزمی است. دکتر فلاح انسان بزرگی بود و روح والایی داشت.
دکتر اسلامی پناه در پایان غزلی را قرائت کردند:

         کجا رفتی ای دوست؟   تو رفتی زمان رفت  
         اندوه تا آسمان رفت      تو رفتی درختان ز تن جامه کندند
        و باد آمد و برگ ها را فنا کرد   مرا اینچنین    با غم  دل  نهادی و   رفتی و    رفتی و    رفتی
بیا دشت ها خشک و خالی است        بیا بی تو در باغ فندق صفا نیست
در ادامه مراسم آقای دکتر حبیبی ریاست محترم دانشگاه با اشاره به آیه ۱۵۶ سوره بقره ( الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ )  ضمن عرض تسلیت صمیمانه به خانواده معزز و گرامی دکتر فلاح گفتند: ما رادر غم خود شریک بدانید. ما قدردان زحمات و تلاشهای بی وقفه ایشان که در راستای اعتلای دانشگاه خوارزمی بوده است هستیم.
رئیس دانشگاه در ادامه با تأکید بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسم تشییع گفتند:  اینجانب از سال ۵۸ به  دانشگاه خوارزمی وارد شدم و از سال ۵۹ با آقای دکتر فلاح اشنا شدم. ایشان از همان زمان تا کنون دغدغه خدمت داشتند و ما می بایست ادامه دهنده راه و اهداف ایشان باشیم.
دکتر حبیبی افزودند: ایشان بدون هیچ انتظار و توقعی شبانه روز تلاش کردند و حتی با داشتن موقعیتهای متعدد در خارج از دانشگاه، خدمت به دانشگاه را اولویت کاری خود می دانستند.
ایشان عنوان کردند: دکتر فلاح بسیار خیرخواه و مردم دار بودند و با انجام اعمال صالح،  نام و خاطره به یاد ماندنی از خود در بین استادان، دانشجویان و دوستداران به یادگار گذاشتند.
دکتر حبیبی در پایان از حضور تمامی مسئولان وزارت عتف، سازمان امور دانشجویان، استادان،بازنشستگان، دانشجویان ،کارکنان و.. از طرف خانواده بزرگ دانشگاه خوارزمی تشکر و قدردانی نمودند.
در ادمه مراسم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا ایمانی بر پیکر پاک دکتر فلاح نماز خواندند و سپس پیکر ایشان در جمع خانواده داغدارش، استادان، دانشجویان و دوستداران از دانشگاه خوارزمی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه شد.

 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 2298 بار   |   دفعات چاپ: 262 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر