وزیر علوم در نشست وبینار با روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها وزیر علوم در نشست وبینار با روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها

 | تاریخ ارسال: 1399/1/26 | 

وزیر علوم در نشست وبینار با روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تاکید کرد:سلامت دانشجویان و جامعه دانشگاهی اولویت اصلی دولت و وزارت علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امروز (شنبه) در نشست مجازی (وبینار) با روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها درخصوص بررسی مسائل پیش روی آموزش عالی در دوران شیوع بیماری کرونا با بیان اینکه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور هیچگاه تعطیل نیستند و با وجود توقف برگزاری کلاس های درس به صورت حضوری، فعالیت ها به صورت فعال ادامه دارد، تاکید کرد: گزارش ها از روند بسیار خوب برگزاری کلاس های درس به صورت الکترونیک در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور حکایت دارند که بایستی این مهم به شکلی مطلوب تر تداوم یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان به نقل از سایت وزارت علوم، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای سخنان خود در این نشست که بیش از چهار ساعت به طول انجامید، با تبریک سال نو و اعیاد مبارک شعبانیه و قدردانی از زحمات روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری کشور و معاونان وزارتخانه درخصوص اقدامات صورت گرفته در ماه های اخیر اظهار داشت: شرایط فعلی کشور سبب شده توقف فعالیت های آموزش حضوری برای برخی این نگاه را ایجاد کند که کل آموزش عالی کشور متوقف شده است.

درصورتی که به هیچ وجه اینگونه نبوده و نیست. امروز باید این نگاهِ از بیرون تغییر کند چرا که همه فعالیت های آموزشی آموزش عالی کشور به صورت مجازی برقرار است و بخش های دیگر دانشگاه ها و موسسات و نیز پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان و فناور به صورت شبانه روزی مشغول ارائه خدمت در شرایط اخیر هستند و فعالیت های موثری در تحقیقات طراحی و ساخت ملزومات موثر در تشخیص و مقابله با ویروس کرونا انجام داده و در حال فعالیت هستند.

در این میان هرچند آمادگی قبلی برای مقابله با این شرایط وجود نداشت اما آموزش عالی تمام توان خود را بسیج کرد و به قدر توان مسائل موجود را برطرف کرده اند.

وزیر علوم با بیان اینکه سلامت دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور در شرایط فعلی اولویت اصلی دولت و وزارت علوم است تصریح کرد: با توجه به این مهم باید استمرار فعالیت ها و ارائه خدمات در بخش های مختلف علمی، تحقیقاتی فناورانه و آموزشی با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی با جدیت دنبال شود.

لزوم ایجاد یک شبکه جامع و یکپارچه ملی آموزش الکترونیک در کشور / پرهیز از موازی کاری و اقدامات پراکنده

وی عنوان کرد: امروز فرصتی را به دست آورده ایم تا بتوانیم زیرساخت های لازم برای آموزش مجازی را به طور کامل فراهم کنیم؛ لذا باید به سمت تقویت زیرساخت ها مبتنی بر یک برنامه علمی و جامع و دقیق پیش برویم. روسای مراکز آموزش عالی بایستی برنامه های پیشنهادی خود در این بخش را به ما ارائه دهند. با وجود اینکه همواره به اقدام در سطح استانی تاکید داشته ایم اما همزمان لزوم همفکری و هم اندیشی با دیگر دانشگاه ها نیز ضروری بوده و باید تا جایی که می توانید خدمات لازم را به دیگر بخش ها ارائه دهید. در این میان بایستی از پراکنده کاری و اقدامات جزیره ای مانند استفاده از نرم افزارهای پراکنده خودداری کنیم. لزوم استفاده از یک سامانه جامع ملی برای آموزش های الکترونیک به صورت یکپارچه نیاز ضروری ماست.

وزیر علوم در ادامه با اشاره به موضوع آغاز فعالیت های آموزش حضوری در دانشگاه ها اظهار داشت: اقدامات پیش روی ما متکی به نظریات کارشناسی و فراهم شدن شرایط است اما نباید مراکز آموزش عالی آمادگی خود را موکول به تاریخ مشخص شده کرده و همواره باید آماده به خدمت باشند. این آمادگی بایستی متکی به پروتکل های بهداشتی و مدیریت هوشمند فاصله گذاری بوده و بازخورد این بررسی ها بایستی تدوین و نتایج آن به وزارت علوم گزارش شود. این موضوع سبب همفکری میان مراکز و انتقال تجارب به دست آمده خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم فعال شدن شبکه مدیریتی داخل دانشگاه ها تصریح کرد: مدیر گروه ها در این بخش نقش مهمی را ایفا می کنند. انجام وظایف مدیر گروه ها به نحو احسن مورد نیاز است و فعالیت ها بایستی توسط مسئولان رصد و گزارش شود.

به گفته وزیر علوم، مدیران دانشگاهی بایستی در شرایط فعلی، وظایف ملی را مدنظر داشته باشند؛ انتظار وزارت علوم از مراکز علمی این است که گزاره های علمی مبتنی بر تحقیق و پژوهش از سوی این مراکز برای سایر بخش های کشور تدوین و تولید و ارائه شود. این تولیدات باید هم در حوزه های نظری و علوم انسانی و هم در بخش های عملی صورت گیرد؛ روسای مراکز بایستی برنامه های خود را بر اساس این وظایف تدوین کنند.

لزوم توجه جدی به شعار جهش تولید در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و پارک های علم وفناوری

وی خاطرنشان کرد: برنامه های انجام شده بایستی به تدریج گزارش دهی و تدوین شود تا مردم و مراجع ذیربط از این اقدامات اطلاع کسب کنند. البته موضوعی که باید مدنظر قرار بگیرد این است که شرایط فعلی کشور و نگرانی از بیماری نباید ما را از شعار سال مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید غافل کند. پارک های علم و فناوری، دانشگاه ها و پژوهشگاه ها باید در موضوع جهش تولید به طور جدی وارد شوند و برنامه عملیاتی مدون و موثر ارائه کنند. مراکز آموزشی می توانند مسئول و کارگروهی برای این بخش تعیین کنند تا بتوانیم سهم آموزش عالی را در تحقق بخشیدن به این شعار عملی کنیم. مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی نیمه شعبان خود به این نکته اشاره کردند و فرمودند: انتظار من از مراکز علمی این است که جهش تولید را پیگیری کنند.

دکتر غلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم تبادل تجربیات مراکز آموزشی در مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: در نشست های ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، یکی از نگرانی های رئیس جمهوری، تداوم آموزش در مدارس و دانشگاه های کشور است. ایشان همیشه به نظرات کارشناسی توجه کرده اند و روند پیش رو بر اساس پیشنهادهای متخصصان بسیاری تصمیم گیری شده است. بایستی دانشگاه ها نیز در جمع آوری اقدامات و نیازهای هر استان یاری کنند تا بتوانیم وضعیت موجود را به شکل شفاف تری نسبت به قبل به اطلاع ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برسانیم تا تصمیمات جامع تری اتخاذ شود.

دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی جزء نهاد دولتی محسوب می شوند و باید تابع قوانین مرتباط باشند

دکتر غلامی با تاکید بر لزوم تقویت پروتکل های بهداشتی و رعایت این پروتکل ها خاطرنشان کرد: دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و پژوهشگاه ها جزء ادارات دولتی بوده و باید تابع قوانین مرتبط باشند. وضعیت همکاران محترم هیئت علمی و اقدامات آموزشی آنها بایستی به طور مرتب گزارش شده و در این گزارش جایگاه مدیران گروه ها بیش از پیش مهم خواهد بود چرا که گزارش آنها مشخص می کند چند درصد اعضای هیئت علمی موفق به تدریس شده اند و چند درصد موفق نشده و دلیل آنچه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم بخشنامه ای در ۲۰ ماده به دانشگاه های کشور ابلاغ کرده که شامل پیش بینی موارد آیین نامه ای برای تسهیل گذر از این ترم و کمک به دانشجویان و اعضای هیئت علمی است. همچنین با توجه به مسائل سال جاری، شرایط مالی سختی را پیش رو داریم با این وجود اما با اعتماد به مدیریت قوی روسای مراکز امیدواریم امسال را با موفقیت پشت سر بگذاریم. بایستی مدیریت دانشگاه ها را در جهت تامین منابع درآمدی بیشتر فعال کنیم. تلاش ما در مجموعه وزارت علوم نیز همسو با تلاش های روسای مراکز بوده و این اطمینان وجود دارد که پشتیبانی معاونت پژوهشی، دانشجویی و... مانند سال های قبل خواهد بود.

در ابتدای این وبینارف دکتر مسعود شمس بخش، مشاور وزیر علوم و مدیرکل دفتر وزارتی به عنوان دبیر نشست با اشاره به مباحث اصلی این نشست، اظهار داشت: توسعه آموزش الکترونیک از یک سو و فرصت ها و چالش های آموزش عالی کشور در دوران شیوع ویروس کرونا از اصلی ترین مباحث مطرح شده در نشست امروز است.

گفتنی است در این وبینار، دکتر عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم، دکتر مسعود شمس بخش، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی، دکتر علی خاکی صدیق، معاون آموزشی، دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری، دکتر مجتبی صدیقی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان، دکتر حمیدرضا علومی یزدی معاون حقوقی و امور مجلس، دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع، دکتر حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در سالن شهدای جهاد علمی ستاد وزارت علوم حضور داشتند و بیش از ۹۰ نفر از روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه های سراسر کشور نیز از طریق ویدئو کنفرانس در نشست مشارکت کردند و نزدیک به ۲۰ نفر آنها به بیان نقطه نظرات تجربه ها و دیدگاه های خود درباره موضوع نشست پرداختند.




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 2596 بار   |   دفعات چاپ: 261 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر